רוצים להקים אתר אינטרנט? איך לתכנן את האתר ולהישאר בחיים
לא מעט אנשים חולמים להקים אתר אינטרנט אך הם חסרים כל ידע בתחום ולא יודעים מה בדיוק צריך לעשות.
בלא מעט פורומים והרצאות שהנני מעביר בתחום קידום אתרים ושיווק באינטרנט, אני נשאל בנוגע לצעדים הראשונים שיש לעשות לאחר ההחלטה והצורך להקים אתר אינטרנט. בחרתי לנסות ולעשות סדר עבורכם וליקטתי מספר עצות על מנת שיהוו עבורכם תמרור יציאה לדרך.
יצירת דף האינטרנט הראשון או אתר האינטרנט הראשון יכולה להיות משימה מפרכת, קשה ומביכה עבורכם.
למעשה השאלה הראשונה שנשאלת, היא: מאיפה מתחילים ומה בדיוק צריך לעשות ? הלכה למעשה, תכנון והקמת אתר יכולה להיות פשוטה ומהנה במידה ותעקבו אחר לקט העצות שאספתי וקיבצתי עבורכם.
כל שנותר הוא לעקוב אחר אבני הדרך הבאות :
- – עושים צעד ראשון
- – ארגון ותכנון דפי האתר
- – הכנת תוכן וכתבות
- – שרטוט דפי האתר
- – דפי חובה באתר
- – רכישת שם מתחם (דומיין) לאתר
- – עיצוב גראפי
- – בנייה והקמת האתר
צעד ראשון
הדבר הראשון שאתם צריכם לעשות בזמן תכנון אתר האינטרנט הוא לדמיין, לצייר ולשרטט אותו בראשכם על מנת שתוכלו להגדיר אותו נכון. עליכם לשאול בקול, מה בדיוק אתם רוצים שאתר האינטרנט יעשה עבורכם? מהי מטרת האתר? מי קהל היעד של האתר? איזו בשורה האתר מביא לגולשים? איזה מידע אתם רוצים לפרסם באתר על מנת לשכנע את הגולשים לרכוש את המוצר או השירות שאתם מציעים והעיקר שהגולשים לא יעברו לגלוש באתרים אחרים. למעשה אתם מבצעים סיעור מוחות ראשוני שיעזור לכם לתכנן את האתר נכון.
ארגון דפי האתר
על תעשו שום צעד עד שתהיו בטוחים שארגנתם את דפי האתר בצורה הטובה ביותר.חשבו על דף הבית שלכם כעל טבלה בספר המפרטת את תוכן העניינים, באמצעותה יוכלו הגולשים באתר לדפדף ולגלוש בקלות בין דפי האתר וכך יוכלו הגולשים למצוא בדיוק את מה שהם מחפשים, או ערכו להם היכרות עם מה שאתם מוכרים או מציעים. בזמן הגדרת האתר הקדישו זמן לעריכת מחקר בתחום בו אתם עוסקים, דאגו לבקר באתרי האינטרנט של המתחרים שלכם, כדי שתוכלו ללמוד איך הם ארגנו את האתר שלהם, או בכדי שתוכלו להוסיף מידע אודות המוצרים והשירותים או פשוט בשביל להכין אתר מעוצב גרפית טוב יותר. גלשו למנועי החיפוש המובילים ובדקו מהן מילות המפתח החשובות ביותר בתחום בו אתם מתעסקים. מתוצאות החיפוש ניתן ללמוד רבות, מכמות מספר המופעים של הופעת המילה ועד דירוג האתרים בתוצאות החיפוש.
הכנת תוכן, כתבות ותמונות
תוכן, כתבות עומק, סקירות ותמונות לאתר. אחד הדברים החשובים ביותר בתהליך בניית האתר הוא כמובן התוכן שיופיע ויאכלס את דפי האתר. בדרך כלל אחד הקטעים המפרכים בבניית האתר הוא הכנת התוכן והחומר הכתוב וקבלת ההחלטה באילו תמונות להשתמש ולשבץ. לא מעט אנשים מקלים ראש בהכנת ועריכת התוכן, דבר שבדרך כלל מביא לעיכוב רב בתהליך הבניה וההקמה של האתר ולא מעט פעמים מביא לביטולו המוחלט של הפרויקט. חשוב לאסוף כל פיסת מידע, כתבות ודפי PDF שכבר ערכתם בעבר. נסו לבדוק האם המידע הקיים רלוונטי גם להיום, האם המידע הטקסטואלי דורש שדרוג ועריכה מחודשת לבניית דפי תוכן ממוקדים, הוסיפו וכתבו קטעי טקסט ומידע חדשים תוך ניסיון לשבץ בטקסט מילות מפתח.
הכינו מספר סלוגנים כפתיח טקסט שיופיע בדף הבית (נבחר אחד או שניים), דאגו להכין משפט מחץ שיבהיר לגולשים מה הם יכולים לקבל באתר ולמה כדאי להם לגלוש פה ואיזה ערך מוסף האתר יכול לתת להם, נסו תמיד לחשוב כמו הגולש ודמיינו מה הוא מחפש, קחו בחשבון שרוב הגולשים שנכנסים לאתר שלכם נוטים להחליט ב – 5 השניות הראשונות האם הם הגיעו למקום הנכון מבחינת החומר, המידע, המוצר ו/או השירות אותו הם מחפשים.
לא הצלחתם ב – 5 שניות לטעת במבקרים באתר את הרושם שזה בדיוק האתר והמקור למה שהם מחפשים, הפסדתם אותם, בקליק אחד הם מדלגים לתוצאה הבאה בדף תוצאות החיפוש של מנוע החיפוש.
שרטוט ראשוני של דפי האתר
כעת לאחר סיעור המוחות, אנו יודעים כיצד אתר האינטרנט שלנו צריך להיראות. אנו ניקח דף נייר ונשרטט את דפי האתר. נקבל החלטה כמה דפים יכיל האתר (ניתן לשינוי), איזה שם וכותרת יקבל כל דף. ננסה לעמד היכן למקם את התוכן ונבדוק היכן נוכל לשלב קטגוריות, קטגוריות משנה, כותרות, כפתורי ניווט, תמונות וקישורים על מנת שיהיו אפקטיביים. שרטוט זה יהווה אבן דרך חשובה ביותר לשלב העיצוב הגרפי של האתר.
דפי חובה באתר
– דף הבית
בדף הבית נספר לגולשים מה יש באתר, למה שווה להם לגלוש פה. נכוון את המבקרים באתר למידע אותו הם מחפשים או שננתב את תשומת ליבו של המבקר באתר למקומות שהם חשובים לנו באתר. אנו נדאג לשכנע את הגולשים לבצע פעולה רצויה כגון: הצטרפות למועדון לקוחות, הצטרפות לשירות קבלת ניוזלטר, הזמנת ניסיון, הורדת תוכנות, רכישת מוצר, רכישת שירות, קבלת מתנה בחינם ועוד.
– מי אנחנו – אודות
בדף מי אנחנו נדאג לספר לגולשים מי עומד מאחורי האתר ומאחורי השירותים והמוצרים המוצעים בו. נדאג לשבץ תמונות של בעלי האתר ליצירת אמון עם הגולשים (אופציה), נספר לגולשים בקצרה על הניסיון של בעלי האתר ומה הם עשו בעבר. אנו נדאג לתת לגולשים תחושת בטחון במטרה לשכנע אותם שזה המקום הנכון והבטוח לעשות עסקים.
– שירותים ומוצרים
בדף זה נוכל ליידע את הגולשים אילו שירותים ומוצרים האתר מציע.
– דף יצירת קשר
בדף יצירת קשר נדאג לבקש להשאיר פרטים כגון : מספרי טלפון, פקס', דוא"ל, כתובת, מדינה. כמו כן ניתן לבנות טופס פניה ישיר לחברה לקבלת משוב, בקשת שיחה עם נציג החברה, קבלת פרטים ועוד.
רכישת שם לאתר
עכשיו כשאנו כבר יודעים איך אנו רוצים שאתר האינטרנט שלנו יראה ואיזה מידע ותוכן אנו רוצים להכיל בו, עלינו להפעיל מחשבה בנושא בחירת שם לאתר ורכישת שם מתחם (דומיין). חשוב לחפש שם קליט, לוגי, מהיר וקל לזיכרון, לדוגמא שם העסק "מייקי" , ננסה לבדוק האם השם mike.co.il פנוי. חשוב למצוא שם שיהיה קליט ושהגולש יוכל להקליד את הדומיין ללא כל מחשבה, השם אינו חייב להכיל את שם המוצר או השירות שאתם מציעים, אך רצוי לשבץ מילת מפתח בתוך הדומיין. ניתן לבחור אתרים לפי סיומת co.il או com , כאשר לאתר בארץ אנו נרכוש דומיין עם סיומת co.il ולטובת אתר בחו"ל אנו נרכוש דומיין עם סיומת – com. חשוב לבדוק שהשם שבו אתם מעונינים פנוי ולא נתפס ע"י מישהו אחר, במידה והשם פנוי על תחכו יותר מדי, קנו את שם המתחם והבטיחו אותו תחת בעלותכם. ניתן לרכוש את הדומיינים אצל ספקים מורשים, כאשר ברוב המקרים הרכישה הראשונה מבטיחה לכם את הדומיין לשנתיים.
עיצוב גרפי של האתר
אתר האינטרנט שלכם מהווה פתח לאלפי גולשים להיחשף לבית העסק שלכם. אתר מעוצב באופן נעים ונוח לשימוש יהווה קרש קפיצה להצלחה ומנוף שיווקי לבית העסק שלכם. שימו דגש מיוחד באתר על הצרכים של בית העסק שלכם, יצרו חווית גלישה תוך דגש על הנאה ויצירת קשר בין הגולש לחברה שלכם, כך תוכלו להביא לניצול מירבי של האתר מבחינה שיווקית ותוך הגברת המכירות והגדלת הרווחים. נסו להציג בפני הגולש מראה ייחודי, תנאי ניווט וגלישה קלים ומתוחכמים וכך תוכלו לחשוף בפני הגולשים תוכן איכותי במעט מאמץ.
נסו להיצמד לשרטוט ולציור שהעלתם לדף הנייר. במידה ומעצב גרפי מקצועי מעורב בעיצוב האתר, דאגו להראות לו כל פיסת מידע שאספתם, דאגו לצייד אותו בכל פריט מידע אפשרי, אודות האתר והעסק שלכם. כמו כן ציידו אותו ברשימת המתחרים שלכם וכן בכתובת האינטרנט שלהם והכי חשוב תדאגו להסביר למעצב מהי מטרת האתר (אתר תדמית, אתר תמיכה, אתר מכירות וכו').
שימו לב ! אחת הטעויות הנפוצות והקלאסיות כשמעצבים אתר חדש, היא לחשוב, כי ככל שיהיה יותר צבע באתר, יותר אנימציה בפלאש ותמונות קופצות, נשיג יותר גולשים ונצליח עם האתר. לא נכון, זוהי טעות גדולה.
מחקרים שנערכו בקרב גולשים הוכיחו והעלו כי גולשים מתעלמים מאלמנטים גרפיים בולטים, קופצים וגדולים בדפי אינטרנט, תנועת העיניים של הגולשים מתעכבת על תמונה כעוגן לכתבת טקסט והגולשים אינם מתעכבים על התמונה עצמה, מסתבר שהגולש מחפש באתר מידע ולכן איכות התוכן והכתבות הן הדבר החשוב ביותר.
נתון חשוב נוסף ! – מנועי החיפוש מאנדקסים קטעי תוכן ומילות מפתח, מנועי החיפוש אינם יודעים לחפש בקטעי פלאש ובתמונות. כאשר הספיידר של מנוע החיפוש מגיע לדף אינטרנט שיש בו קטעי פלאש וסקריפטים רבים, הוא עלול להיתקע לעשות תפנית אחורנית ולהתעלם מהמידע והטקסט הקיים באתר.
דגשים נוספים בנושא העיצוב הגרפי בזמן הקמת / בניית האתר :
אחד הדברים המעצבנים גולשים, הם דפי אינטרנט שזמן הטעינה שלהם איטי ולוקח זמן רב. לכן טעינת דפים עטורי גרפיקה כבדה לא יועילו לאתרכם, אלא אפילו יגרמו לגולש המעוצבן לסגור את הדפדפן ולחפש את המידע במקום אחר, לכן אני ממליץ על גרפיקה במינון נכון (אפילו לייט) אבל על טקסט במינון ענייני ואיכותי. מה – 1 אפריל 08 מערכת הפרסום גוגל אדוורדס תדאג לבדוק את משך זמן טעינת דפי האתר ותוסיף את התוצאה כפרמטר נוסף בחישוב "ציון האיכות" של הדף ה – Quality Score.
– ככל שדפי האתר יהיו עמוסים בגרפיקה עתירת צבע וקבצי פלאש, טעינת דפי האתר תהיה איטית ומעיקה. לכן חשוב שבמידה ויש לכם תמונות בין דפי המידע, דאגו לבצע לתמונות אופטימיזציה אשר תקטין את גודל התמונה ותאפשר העלאה יותר מהירה (ישנן תוכנות עריכה לתמונות).
– צבע הפונטים באתר וצבע הרקע חשובים לא פחות. חשוב לציין כי צבע רקע לבן וטקסט בצבע שחור הם הפופולאריים ביותר בין אתרי האינטרנט הקיימים.
– חשוב שדפי האתר יהיו קלים לניווט וכל כפתור או קישור יהיה נהיר לגולש ויבהיר לו לאן ולאיזה מידע הוא מעביר אותו. חשוב תמיד לדאוג לקישור חוזר לדף הבית.
בנייה והקמת האתר
מאחר ורוב בעלי האתרים אינם אנשי מקצוע בתחום פיתוח אתרים, הננו נדרשים לערב מפתח מקצועי לבניית האתר. בישראל ובעולם קיימים מפתחי אתרים רבים כאשר כל אחד משתמש ומתמחה בשפת פיתוח אחרת.
כאשר ניגשים להתמודד מול מפתח אתרים מקצועי חשוב לדעת:
- – התמחות – באיזה תחום ובאילו שפות / שפת פיתוח משתמש המתכנת
- – ניסיון – כמה שנות ניסיון ?
- – תיק עבודות
- – רשימת ממליצים
- – עריכת פגישת היכרות
- – החתמת המפתח על טופס סודיות ( במידה ונדרש )
- – קבלת הצעת מחיר מפורטת (מה בדיוק מקבלים? גישה לאתר מרחוק) משך זמן הפיתוח עד לקבלת הפרויקט
- – אחסון האתר (איפה מאוחסן? רמת שרידות של השרת המאחסן? כמה זה עולה לנו? כמות תעבורה לחודש? ועוד…)
- – האם קיימת מערכת ניהול תוכן?
- – האם ניתן להגדיר לכל דף תגי מטה ייחודיים? כותרת, תיאור, מילות מפתח
- – מה קורה במידה ומחליטים לסגור את האתר? למי שייך האתר? הקוד?
- – מה קורה אם רוצים לעבור לעבוד עם חברה / מפתח אחר?
- – האם ניתן להתקין את האתר בשרת אחר?
- – האם לאחר ההעברה לשרת אחר ניתן להמשיך לפתח את האתר?
- – ועוד…
לסיום, שימו לב !
בתהליך ההקמה, משלב הרעיון ועד הבניה עצמה, חרשו את האינטרנט, קיים שם מידע רב, הקדישו זמן ומחשבה לתכנון מקדים כאילו אתם לומדים חומר לבחינה בבית הספר בטוח שמי שיכין את עצמו טוב יותר רוב הסיכויים שיצליח בבחינה!
שיהיה בהצלחה!
הכותב: יוד בוצר, בעלים לשעבר של חברה לבניית אתרים, כיום מקדם אתרים ויועץ לשיווק באינטרנט.
הבניה של האתר היא תהליך שמצריך מחשבה רבה, וחשוב מאוד לשים לב לפרטים הקטנים כמו שציינת במאמר. אם כבר לשים לב לפרטים – אני רוצה כאן להרחיב עוד משהו לגבי החשיבה השיווקית בנוגע לאתר.
אם חברה רוצה לבנות אתר טוב, מאוד חשוב שהיא תתחיל את החשיבה על האתר לאו דוקא מהמקום שהאתר יביא להם את ההצלחה העסקית באינטרנט, אלא שהאתר ישמש קודם כל כלי לניסוי שוק. למה אני מתכוון?
אני מתכוון לכך שחברה לא תשקיע באופן מיידי את כל המשאבים שהיא יכולה להשקיע באתר, אלא תביא אותו לרמה נאותה (הקריטריונים שהוצגו במאמר אכן מסייעים להביא את האתר לרמה נאותה) אבל לא ליצור עודף תכנים ועודף פעילויות בשלב הראשון. זאת, מתוך מטרה, שבשלב הראשון יעבור האתר מבחן, כדי לראות את הנכונות העסקית שלו, ואת הסיכוי שלו להצליח עם השקעת משאבים משמעותית יותר.
לפיכך, מה שצריך הוא להתמקד בכך שהאתר יבצע מספר פעולות קריטיות לעסק וללקוחות: מתן מידע, הצגת המוצרים והשירותים ומתן אפשרות ליצירת קשר. אחרי הבניה הבסיסית הזו אפשר להריץ ניסוי שיווקי: לבצע קידום לאתר, לפרסם חלק מהדפים (למשל בגוגל), לשלוח דוא"ל שיווקי לכמות מצומצמת של לקוחות פוטנציאליים. מהתוצאות של הניסוי השיווקי ניתן ללמוד, האם האתר באמת עושה את מה שמצפים ממנו, או שמא הוא לא עושה כן, ואולי בכלל הוא מספק מידע נוסף על הלקוחות, שלא נחזה טרם העלאת האתר.
בתום הניסוי השיווקי אפשר לחזור לכל הסעיפים שהוצגו במאמר ולבדוק את מי מהם אפשר לשפר ואיך. ואז אפשר לחזור לתהליך נוסף של ניסוי שיווקי שבוחן, אם השינויים הביאו לתוצאות רצויות.
התהליך הזה מבטיח, שהבניה של האתר תעשה בצורה מדורגת, בצורה ריאלית, ובדרך שתבטיח שהאתר שבונה החברה, אכן יצליח לאורך זמן.