פירוש המילה לוגו (בעברית סמליל) הוא סמל. הכוונה היא לסמל גרפי או טקסט שנועד לסמל ולייצג גורם מסוים (מוצר, ארגון, חברה) ולהיות מזוהה איתה. הלוגו הוא חלק מתהליך מיתוג של חברה או מוצר מסוים. הלוגו יופיע על כל מוצר או על כל מסמך וניירת המשתייכת לחברה אותה הוא מייצג ולכן יש חשיבות רבה לעיצובו. כאשר המעצב רוצה לעצב לוגו מסויים, עליו לחשוב תחילה על מס' קריטריונים:
מי הלקוח
איזו חברה או איזה מוצר הלוגו ייצג? חברת הייטק? ספורט? תקשורת? מזון?
ניקח לדוגמא את הלוגו הידוע של חברת נייקי: הלוגו נותן תחושה של זרימה, הרגשה של תאוצה ותנועה. כל האסוציאציות שהלוגו מעלה בעיני המתבונן שייכות לתחום הספורט.
קוריוז קטן, מי המציאה את הלוגו? הסמל נוצר בשנת 1971 ע"י קרולין דיווידסון, סטודנטית לעיצוב גרפי.
פייל נייט, מייסד נייקי הכיר אותה כאשר היה מרצה. הוא החליט ליצור מותג חדש עבור נעלי הספורט שלו וביקש ממנה לחשוב על לוגו מתאים. תמורת עבודתה נייט העניק לדיווידסון טבעת יהלום שעליה לוגו נייקי והוסיף מעטפה גדושה במניות נייקי.
צרכי הלקוח
איזו אמירה רוצה הלקוח לאמר ללקוחותיו דרך הלוגו? ניקח לדוגמא את הלוגו של חברת סלקום: סלקום עשו שינוי תדמיתי לחברתם וכתוצאה מכך גם שינו את הלוגו. הם הוסיפו ללוגו את הכוכב הסגול. הם למעשה רצו למתג עצמם גבוה יותר. בחירת הצבע גם כן אינה מקרית ועל כך יפורט בהמשך.
מי קהל היעד
למי אנו פונים? לילדים, מבוגרים, בני עשרה, מגזר מסוים?
חשוב להבין מי קהל היעד על מנת להתאים את הלוגו ללקוח הסופי.
ניקח לדוגמא את הלוגו של מקדונלדס: בלוגו יש אמירה ילדותית משהו, הוא פונה לשכבה צעירה יותר בחתך הגילאים. שוב בחירת הצבע אינה מקרית.
מה הלוגו צריך "לשדר" ואיזה מסר הוא צריך להעביר
איזה אלמנט גרפי נבחר? הנכון ביותר יהיה לשלב לוגו עם קריצה מרומזת לעיסוק הלקוח.
במקרה זה ניקח כדוגמא את הלוגו של פדאקס (Federal Express) – חברת שילוח בינלאומית: במבט ראשון לא נבחין במשהו במיוחד בלוגו. הוא יהיה קריא וברור בגלל חלוקת הצבעים, אך בין ה- E לבין ה- X נוצר סימן של חץ. הלוגו כוון לתת המודע של המתבונן. בחירת אלמנט החץ אינה מקרית. החץ מורא על כיוון, שילוח, העברה.
בחירת הצבע
בחירת צבע נכון חשוב ביותר בעיצוב הלוגו. צבע יכול לשנות את המשמעות ואת האמירה של הלוגו. רצוי להבין את משמעות הצבעים השונים על מנת להתאים ללוגו את הצבע המתאים לו.
בד"כ נהוג לבחור צבעים שמזוהים עם התחום שבו עוסקת החברה, חברה העוסקת בתחום המחזור או בתחום של יצירת מוצרי מזון טבעיים סביר שיהיה לה לוגו בצבע ירוק המסמל את הטבע. חברת הייטק ייבחרו ברוב המקרים לוגו ממשפחת הכחולים מה שמשדר אמינות ויציבות. מחקרים מראים שצבע אדום מעורר תיאבון וצבע כתום מעורר, אנרגתי, משעשע ותקשורתי (ראה לוגו אורנג').
שימוש לא נכון בצבע צהוב יישדר פחדנות, חולי ושימוש נכון ייתן הרגשה של שמחה, חום ואושר. שימוש בצבע ורוד ילדותי ושימוש בצבע סגול משדר יוקרה, מלכותיות, עושר ותחכום. שחור- אלגנטי, מתוחכם, מפתה ומסתורי. שימוש נכון ביותר יהיה שילוב בין שחור לבין אדום.
נושא הצבע בתחום העיצוב גדול ומורכב, נעשו הרבה מחקרי שוק בנושא במגוון תחומים ובמגוון אוכלוסיות. לכל צבע אנשים שייכו תכונות חיוביות ושליליות. על ידי עיצוב ניתן לשנות את המשמעות לכל כיוון שנרצה ולכן אין לראות במידע זה כמעין מערכת חוקים או כללים לעיצוב.
הלוגו הוא כרטיס הביקור והוא צריך להעביר את המסר, לכן יש לדאוג לעיצוב לוגו שמצליח להעביר בבהירות ובפשטות את המסר והערכים שהחברה רוצה לשדר לקהל היעד שלה. לוגו מסובך ומורכב מדי יקשה על הקהל לקלוט את המסר שהוא אמור להעביר ואילו לוגו המעוצב בפשטות ובבהירות יצליח להעביר בקלות את המסר והרעיונות העומדים מאחורי החברה.
הכותבת: אלונה זוהר, מעצבת גרפית מומחית בעיצובי לוגו ומיתוג.
כתבה ענינית , החכמתי!