תקנות ה FTC החדשות למשווקי אינטרנט בארה"ב
בחודש ספטמבר 09 הכנו עבורכם פוסט בשם : זהירות Flogs ובו דיווחנו על המלחמה אשר גוגל מנהלת בבלוגים מזויפים אשר כל מטרתם הנה לדחוף את הגולשים לבצע המרות / קניות.
למעשה המלחמה הזו התחילה מוקדם יותר באמצע שנת 09 ע"י רשות ה – FTC – Federal Trade Commission האמריקאית אשר הנה אמונה על הגנת הצרכן בארה"ב.
לרשות ה – FTC הגיעו לא מעט תלונות מצרכנים אשר התלוננו על לא מעט אתרי אינטרנט ובלוגים אשר מטעים את ציבור הגולשים, מפברקים עדויות, מזייפים דמויות והחמור ביותר אינם נוהגים ביושר לגבי מוצרים חינמיים הניתנים לניסיון.
בלא מעט אתרי "סקירות" אנו מוצאים מוצרים אשר מוצעים לניסיון בחינם למשך תקופה של מספר ימים וכל זאת בתמורה לעלות משלוח. לא מעט מהאתרים הנ"ל אינם נוהגים ביושר ולאחר תקופת הניסיון דואגים לשלוח לגולש את המוצר (מבלי שנתן את הסכמתו) ולחייב את כרטיס האשראי של הגולש. הגולש המופתע מקבל לידיו את המוצר מבלי שהתבקש ומיד מתחילה מסכת התעללות מצד אותה חברה ומחלקת שירות הלקוחות.
הלקוח אשר מבקש לברר את פשר המשלוח והחיוב נתקל בלא מעט בעיות תקשורת כאשר עד שהוא מצליח לדבר, לברר ולבטל את העסקה, כרטיס האשראי ממשיך לתקתק.
כאן נכנסת רשות ה – FTC ובאה לעשות סדר באמצעות סט הנחיות חדשות שנכנסו לתוקפן ב 1 בדצמבר 2009. על כל אתר אינטרנט או בלוג המשווק או ממליץ על מוצרים (באמצעות תוכנית שותפים-תוכנית תגמול) ושירותים עליהם הוא מקבל עמלה ישירות מן המוכר חייב לדווח בגילוי נאות באתר האינטרנט לקהל הגולשים והמבקרים באתר.
במקביל, בעלי אתרים ובלוגים המשווקים מוצרים לניסיון נדרשים לציין באותיות קידוש לבנה את מחיר המשלוח ומה קורה לאחר שהגולש יקבל את המוצר לביתו, כמו כן בעלי אתרים נדרשים לדאוג באתר לעדויות גולשים אמיתיות, לתמונות אמינות ולסרטוני וידאו שאינן מפוברקים וכן לנהוג ביושר כלפי הגולשים.
תקנות נוספות מחייבות משווקי תוכניות שותפים ליידע באתר או בעמוד הפרסום כי הם אפיליאייטס (משווקי תוכניות שותפים) וכי הם עשויים להרוויח מהמוצרים ומהסקירות המוצעות באתר וכי מידי פעם הם מקבלים מוצרים לניסיון בחינם על מנת שיסקרו את המוצר באתר שלהם.
בחודש ספטמבר 09 גוגל שלחה הודעת מייל לחלק מבעלי חשבונות האדוורדס ובו היא מדווחת להם כי בתקופה הקרובה עליהם לשים לב לתקנות חדשות אשר היא תאכוף. בחודש דצמבר 09 גוגל פעלה וסגרה אלפי חשבונות אדוורדס ותוכניות פרסום ללא כל הודעה מוקדמת.
גוגל כנראה קיבלה לא מעט תגובות ותלונות של גולשים אשר הקליקו על מודעות הפרסום המקוון ושלחו את הגולשים לאתרי FLOGS, אי לכך החליטו שם לקבוע מדיניות נוקשה כלפי אתרים ובלוגים אשר אינם נוהגים ביושר ומזייפים עדויות.
במקביל גוגל סגרה עשרות קמפיינים בתחומים חמים של : הורדת משקל, כסף קל מהבית ועוד.
על מנת להמשיך לפעול בהגינות יש לדאוג שבאתרי האינטרנט והבלוגים יהיה דף מדיניות פרטיות וכן דף מסוג Disclaimer בוא תדאגו לדווח לגולש שהנכם משווקי אינטרנט ואתם עשויים להרוויח ממוצרים ושירותים המוצעים באתר.
תוספת זו עשויה לתרום לשיפור ה – QS שלכם בחשבון האדוורדס.
למידע נוסף בגין התקנות החדשות של ה – FTC בנוגע לבלוגרים ולמשווקי תוכניות שותפים, כאן.
לתשומת ליבכם! – העוברים על התקנות החדשות האלו צפויים להיות חשופים לתביעה משפטית ע"י רשות ה – FTC בארה"ב, לכן לכל הפועלים בתחום השיווק באינטרנט בארה"ב רצוי לאמץ את תקנות ה – FTC החדשות ולפעול ביושר ובהגינות כלפי הגולשים המבקרים באתרים שלכם.
בישראל נמצאים לא מעט משווקי תוכניות שותפים הפונים לשוק בארה"ב ומשווקים מוצרים ושרותים לשוק האמריקאי באמצעות בלוגים/אתרי אינטרנט/חנויות מסחר אלקטרוני וכו', לתשומת ליבכם ! גם אתם נדרשים לנהוג ולפעול על פי כללי ה – FTC החדשים לכל דבר.
מאחר ואינני משפטן ו/או עורך דין, רצוי להיוועץ עם עורך דין אמריקאי מקומי המכיר את חוקי הסחר והרשות להגנת הצרכן כדי להתעדכן ולהכין את המסמכים הנדרשים לשילוב באתר האינטרנט שלכם.
הכותב : יוד בוצר, יועץ לקידום אתרים, פרסום בגוגל, מומחה לשיווק ברשתות חברתיות